reklama

Nepoznám dôvod

Ani prečo som začal, ani prečo som skončil. Akurát viem, že koniec prišiel v ten istý deň, ako mi zomrel otec. V ten deň som si naložil na plecia dvojnásobné bremeno.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ľudia, s ktorými som sa dlhšie nevidel, nechcú veriť, že som s fajčením prestal. Akosi to patrilo ku koloritu mojej osobnosti. S fajčením som sa potĺkla dlhé roky.

Naozaj neviem prísť na dôvody, prečo som s tým začal. Pamätám si určité okamihy. Bolo to v rokoch na základnej škole. Detvy, tenké, bez filtra. Kuchyňa. Sestra v zástere, hrala sa na kuchárku. Najprv som si zapálil ja. Neodolala. Okno otvorené, my slzy v očiach, okolo nás modré obláčiky dymu a v nás prchavý pocit dospelosti, ktorý zahynul v okamihu, keď buchli dvere. Mne sa podarilo cigaretu zlikvidovať, sestra ju zahasila a schovala do vrecka na zástere. Chvíľu nič a potom mamin výkrik, že sestra horí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalším okamihom, ktorý si pamätám bolo, že ma otec zobral do reštaurácie, keď zistil, že tajne fajčím. Kúpil kávu a cigarety. Kávu sebe a mne cigarety. Musel som si zapaľovať jednu od druhej. Neviem ako som prišiel domov, ale nezlomilo ma to.

Pamätám si prázdniny. Cigarety sme mali s kamarátom ukryté pod plechom na plote nášho domu. Na obed prišla aj mama, babka varila pre všetkých. Aby mama nezacítila, že som fajčil, sadol som si radšej ku prababke. Stará žena ma podrazila. Medzi sústami vykríkla: - Fuj, Milan, smrdíš samý dohán.

Potom prišlo obdobie dievčat a poznávania sveta. Tu išlo hlavne o pózu. Kto nefajčil, vyzeral ako srab. Nakoniec som si na fajčenie zvykol. Ani nie tak ja ako skôr moje telo. Fajčil som Detvy, Bystrice, Lipy, Štartky, Fecke, Slávie, BTčky, Marsky, Sparty, Ligerosky, na vojne som si cigarety krútil a nakoniec prešiel ku fajke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Netvrdím, že som si neuvedomoval škodlivosť fajčenia, no na druhej strane si priznávam, že boli chvíle, keď som si fajčenie vedel vychutnať a boli aj chvíle, keď mi veľmi pomáhalo v stresových situáciách.

Neodsudzujem, neobhajujem, iba konštatujem. Naozaj nepoznám dôvod, prečo som začal fajčiť. A nezáleží ani na dôvode, prečo som s tým prestal, lebo viem, že moje fajčenie nebolo príčinou otcovej smrti. A že zomrel, tak to v prvom rade zasiahlo jeho a následne aj jeho najbližších.

Tiež viem, že moje fajčenie nezničilo Krásnu Hôrku. Ale to, že sa ocitla v ruinách, tak to sa už dotýka nás všetkých.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Musím uznať, že tie cigarety pod hradnými múrmi boli poriadne silné. Také som ja nikdy nefajčil.

Milan Čarňanský

Milan Čarňanský

Bloger 
  • Počet článkov:  380
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Venujem sa písaniu prózy a na živobytie si zarábam ako úradník. Zoznam autorových rubrík:  FejtónySúkromný dejepisspoločnosťSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu